Ann Wiberg Cover

Ann Wiberg – Fra Haute couture til malerkunsten

"Kunsten behøver ingen ord eller forklaringer, det er som et verdenssprog som ingen kan tale, men som kun kan føles."

Her kan du møde Ann Wiberg, som kommer fra Haute Couture-verdenen i Paris, hvor hun startede det første internationale sustainability couture brand “Trash-Couture”. Det er nu mere end 18 år siden. Her har hun haft en verdensomspændende succes og klædt utallige skuespillere samt USA’s vicepræsident Kamala Harris på. De seneste år har hun bevæget sig over i billedsproget og malerkunsten. 

“Hver kjole er som et maleri, et kunstværk, og derfor var det en naturlig proces for mig at kaste mig ud i et lignende formsprog,” fortæller Ann Wiberg om sin overgang fra Haute Couture til malerkunsten. “Min kreative proces kan bedst beskrives med ét ord: Spontan.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra Haute couture til malerkunst

Ann Wibergs kunstneriske stil udspringer fra Barokken og den erfaring, som hun har med sig fra Haute couture-verdenen.

“Mine kjoler er ofte beskrevet som future vintages, og det tror jeg også godt, man kan sige om mine malerier,” siger Ann Wiberg om relationen mellem de to forskellige måder at skabe kunst på. “Jeg er en slags historiefortæller, der åbner op og inviterer beskueren ind i mit hemmelige univers.”

I Haute couture-verdenen er præget af perfektion og udholdenhed, og der kan bruges endeløse timer, dage og måneder på at færdiggøre en kjole. Det er dyder, som Ann Wiberg kan tage med sig ind ind i sin maleproces. 

“Jeg er som menneske ikke født med tålmodighed, men har med årene lært at mestre tiden som en lang meditation, og det har jeg haft hårdt brug for, når jeg skaber et maleri.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En kunstner med kærlighed til kunstens frihed

Ud over det barokke knytter Ann Wiberg sig ikke til nogle særlige traditioner inden for malerkunsten. Hun kan springe fra still-life til det abstrakte på et splitsekund. 

“Jeg arbejder som regel med flere malerier på samme tid,” siger Ann Wiberg, “nogle af dem arbejder jeg på om dagen, og andre om natten. Jeg kan endda også finde på at male i mørket, da det giver nogle helt andre udtryk.”

Ann Wiberg leder efter inspiration i alt. Det kan være atmosfæren i et stykke musik, en helt særlig duft, en mystisk drøm, de organiske former, som findes i naturen eller det store lærred, der åbner sig, når hun ser mod himlen.

“Jeg fortæller gennem kunsten, hvem jeg inderst inde er som menneske. Jeg deler en følelse med publikum uden en mur mellem os.”

Ifølge Ann Wiberg er kunsten helt unik og fyldt med signifikans for os mennesker. “Kunsten opløfter og healer mennesker. Kunsten behøver ingen ord eller forklaringer, den er som et verdenssprog som ingen kan tale, men som kun kan føles.” Særligt dette kendetegn ved kunsten tiltaler Ann Wiberg. “Kunst er den vildeste form for frihed. Helt kort, så skaber kunsten mennesker, som er åbne.”

Hvis du er interesseret i at komme tættere på Ann Wibergs kunst, kan du finde Ann Wibergs kunstnerprofil nedenfor.

Ahmad Mallah blev statsløs – Så fandt han kunsten

“Jeg omfavner den mørke side og melankolien for at kunne se lyset. Jeg kan ikke ignorere den store kollektive tristhed, som findes i verden for bare at lade som om at alt er okay,”

Nele Feldmann – farverige universer af mystik, natur og femininitet.

“Kunst og kultur skaber balance i en verden fuld af konflikter og en voksende population. Siden menneskehedens begyndelse har der været et behov for at udtrykke selvet og tidsrelevante emner i kreativ form for at skabe forståelse og vækst. Derfor har kunst og æstetik har en kulturhistorisk funktion.”

Christine Lembcke Petersen – Portrætter med noget på hjerte

“Jeg er meget fascineret af kroppen og menneskers udtryk og elsker f.eks. at tegne hænder og øjne, fordi de er så detaljeret, udtryksfulde og fortæller så meget om det enkelte menneske…

Pia Kølbjerg – En kunstnerisk rejse i det mikroskopiske

“Det hele kommer indefra. Det der opstår fremhæves, og en ny orden træder frem. Alt i min kunst handler om det indre organiske. Ud af kaos kommer orden i form af en nyopstået mikroverden. Det hele, farver, former og mønstre skulle gerne ende med at udstråle livsglæde.”

Spotlight: Balthazar Mattar. Om at svælge i fejringen af al den menneskelige intelligens

“Jeg kredser klinisk omkring det ideologiske sprog, som et apolitisk svin, der svælger i fejringen af al den menneskelige intelligens.”

Art Nordic Spotlight: Anna Præcius Lunde

”Maleriet af den flammende rødhårede kvinde med ferskenfarvet hud blev, som dagene gik og med min kunstmentors essentielle råd, omdannet til et portræt af en gammel skaldet kvinde med kolde hudtoner. Der fandt jeg mit udtryk.”

Munroe Martens Richter

”Når jeg arbejder, kan det nogle gange dreje sig om på et intuitivt eller følelsesmæssigt plan at forstå et spørgsmål, som er svært at formulere med ord.” Den nykårede Danmarksmester i portrætmaling er i rivende udvikling på Art Nordic.

Moonmade

“Jeg ønsker at lave noget, som kan få andre til at drømme. Noget som virkelig taler til dem. Jeg plejer at sige, at med drømme flyver jeg med benene på jorden. Jeg mener ikke, at man skal flygte fra virkeligheden, men når man tilføjer noget finurligt til virkeligheden. Så man ikke bare er godt gående, men flyvende. Jeg ser det som at drømme stort, men stadig bevare jordforbindelsen.”

Spotlight: Carla Kjærgaard. Om mødet mellem værk og beskuer

“Jeg er kunstner, fordi det at skabe kunst er noget af det mest værdifulde i mit liv. Kun når jeg skaber kunst, føler jeg mig fri til at udtrykke min indre verden uden skam. Her er jeg i min egen lille boble af accept og frihed og kan udtrykke lige præcis det, jeg vil. Jeg kan udtrykke vrede og frustration uden at skulle tænke på, om andre bliver frastødt, fornærmet eller overvældet af det.”

Julie Celina

”Det er vigtigt at forstå sit eget temperament for at kunne nyde sin proces. Hvis du, modsat mig, elsker hurtige resultater og store armbevægelser, så bør du ikke tvinge dig selv til at bruge mange timer med at skubbe malingen frem og tilbage med de små pensler.”