Art Nordic Spotlight: Balthazar Mattar

Velkommen til Art Nordic Spotlight – en serie, hvor vi taler med nogle af de unge talenter, der udstiller på Art Nordic. I dette afsnit møder vi Balthazar Mattar fra London. Han arbejder med tekst-kunst. I hans værker trækker han på inspiration fra litteraturen og musikken. Hans primære instrument er de gamle skrivemaskiner, som han ejer en stor samling af. Fra dem udspringer hans kunstværker.

Det første man bør skrive sig bag øret er Balthazar Mattars begrundelse for at arbejde med skrivemaskiner i sin kunst.

“Jeg er tiltrukket af skrivemaskiner på grund af deres mekaniske kvalitet, som alligevel er afhængig af menneskelig fysisk påvirkning. Det resulterer i, at hvert et mærke på én og samme tid er ens og unikt,” siger Balthazar. “Jeg bruger skrivemaskiner, som redskab til at skabe grafiske og rå billeder.”

Balthazar Matter painting 2

En avanceret kreativ proces

Når Balthazar Mattar skaber kunst, har han adskillige skridt, som leder fra det fine blanke akvarelpapir til et færdigt værk. 

“Min foretrukne metode er at taste i rytme til musik i lange semi-automatiske sessioner. Afhængigt af mit humør kan soundtracket være alt mellem de frie jazz-angreb fra Anthony Braxton til de overdådige lydverdener, som Olivier Messiaen skaber.”

Balthazar Mattars proces stopper ikke her. Tilbage ligger der en opgave i at gøre værket mere umiddelbart og nærværende.

“Efter at jeg har dyrket den her slags omvendte sammensatte sanseindtryk, samler jeg malerpenslen op for at lægge lag af figurer og farver ind i værket,” siger Balthazar Mattar. “Det gør jeg med blæk og vandfarve, som skaber en komplementerende opposition til de maskinskabte mærker.”

Ifølge Balthazar Mattar river denne del af processen værket væk fra den rent abstrakte og konceptuelle verden og hen imod den mere tilgængelige og visuelt stimulerende. Alle hans tekster er skrevet af ham selv og er tit lyrik fra nogle af hans musikalske projekter. 

“Denne multidisciplinære tilgang i både min praksis og min metode bidrager til en helt særlig æstetik, som er påvirket af både det musikalske og det visuelle, hvilket tit udvisker grænserne mellem forskellige medier,” fortæller Balthazar Mattar. “En helt unik og umiddelbar stil.”

Balthazar painting 1

En fejring af den menneskelige intelligens

Balthazar Mattars tekster arbejder ofte med temaer, som omhandler nutidig kultur og de ideologier, som vi mennesker opfinder og knytter os til for at skabe mening. 

“På et individuelt niveau kan mine værker se ud, som om, at de allierer sig med holdninger fra hele det politiske spektrum, som en kollektiv og konceptuel krop, men de er snarere en indviklet sammensætning af filosofier, en forvirret poesi af nutidens spænding.” Balthazar Mattar præciserer. “Jeg prøver ikke at fortælle, hvordan du skal tænke eller hvad du skal tænke. Jeg kredser klinisk omkring det ideologiske sprog, som et apolitisk svin, der svælger i fejringen af al den menneskelige intelligens.”

Hvis Balthazar Mattar har én ambition med sin kunst, så er det at skabe noget, som alle kan have en holdning til med det samme uanset deres uddannelse eller baggrund. 

“Jeg gør mit bedste for at inddrage humor og kynisme, når jeg arbejder med det intellektuelle sprog. Alt i alt vil jeg gerne have, at vi nyder kunsten.”

Ahmad Mallah blev statsløs – Så fandt han kunsten

“Jeg omfavner den mørke side og melankolien for at kunne se lyset. Jeg kan ikke ignorere den store kollektive tristhed, som findes i verden for bare at lade som om at alt er okay,”

Nele Feldmann – farverige universer af mystik, natur og femininitet.

“Kunst og kultur skaber balance i en verden fuld af konflikter og en voksende population. Siden menneskehedens begyndelse har der været et behov for at udtrykke selvet og tidsrelevante emner i kreativ form for at skabe forståelse og vækst. Derfor har kunst og æstetik har en kulturhistorisk funktion.”

Christine Lembcke Petersen – Portrætter med noget på hjerte

“Jeg er meget fascineret af kroppen og menneskers udtryk og elsker f.eks. at tegne hænder og øjne, fordi de er så detaljeret, udtryksfulde og fortæller så meget om det enkelte menneske…

Pia Kølbjerg – En kunstnerisk rejse i det mikroskopiske

“Det hele kommer indefra. Det der opstår fremhæves, og en ny orden træder frem. Alt i min kunst handler om det indre organiske. Ud af kaos kommer orden i form af en nyopstået mikroverden. Det hele, farver, former og mønstre skulle gerne ende med at udstråle livsglæde.”

Ann Wiberg – Fra Haute couture til malerkunsten

“Kunsten behøver ingen ord eller forklaringer, det er som et verdenssprog som ingen kan tale, men som kun kan føles.”

Art Nordic Spotlight: Anna Præcius Lunde

”Maleriet af den flammende rødhårede kvinde med ferskenfarvet hud blev, som dagene gik og med min kunstmentors essentielle råd, omdannet til et portræt af en gammel skaldet kvinde med kolde hudtoner. Der fandt jeg mit udtryk.”

Munroe Martens Richter

”Når jeg arbejder, kan det nogle gange dreje sig om på et intuitivt eller følelsesmæssigt plan at forstå et spørgsmål, som er svært at formulere med ord.” Den nykårede Danmarksmester i portrætmaling er i rivende udvikling på Art Nordic.

Rita Howis

“Helt kort sagt, så er jeg på en mission for at bekæmpe klimaudmattelse, og kunsten er mit primære våben. Som ordsproget lyder, så siger et billede mere end tusind ord og vi har snakket om klimaforandringer alt for længe.”

Moonmade

“Jeg ønsker at lave noget, som kan få andre til at drømme. Noget som virkelig taler til dem. Jeg plejer at sige, at med drømme flyver jeg med benene på jorden. Jeg mener ikke, at man skal flygte fra virkeligheden, men når man tilføjer noget finurligt til virkeligheden. Så man ikke bare er godt gående, men flyvende. Jeg ser det som at drømme stort, men stadig bevare jordforbindelsen.”

Carla Kjærgaard

“Jeg er kunstner, fordi det at skabe kunst er noget af det mest værdifulde i mit liv. Kun når jeg skaber kunst, føler jeg mig fri til at udtrykke min indre verden uden skam. Her er jeg i min egen lille boble af accept og frihed og kan udtrykke lige præcis det, jeg vil. Jeg kan udtrykke vrede og frustration uden at skulle tænke på, om andre bliver frastødt, fornærmet eller overvældet af det.”