Art Nordic Spotlight: Anna Præcius Lunde

Velkommen til Art Nordic Spotlight – en serie, hvor vi taler med nogle af de unge talenter, der udstiller på Art Nordic. I dette afsnit møder vi den prisvindende kunstner Anna Præcius Lunde. Anna har udstillet flere gange og optræder blandt andet i bogen 101 Kunstnere 2021-2022, som fremhæver de bedste danske kunstnere. Lær hende bedre at kende her.

Anna Lundes kunst fremprovokerer mange reaktioner. Man behøver ikke at kigge længe, før følelserne presser sig på. Anna valgte kunsten, fordi der ikke findes et facit i kunst. Hun er draget mod den umiddelbarhed og simplicitet, som det åbne lærred tilbyder:

”Jeg er en ildsjæl med skabertrang. Det er genialt at kunne skabe et vildt og et bizart setup via kunsten, som man nok egentlig ikke ville ønske fandtes i virkeligheden, men som udtrykker netop det, som det skal på lærredet.” Hun uddyber, ”Det at kunne skabe noget, som beskueren kan “dreje og vende” i hovedet, og som denne kan relatere sig til i netop sit liv giver stor tilfredsstillelse. ”

Det samme gælder, når andre har nye fortolkninger af hendes værker, som adskiller sig fra hendes egne. Netop dét understøtter  hendes glæde ved at skabe og vise værkerne frem. 

”Jeg har altid musik sat på, når jeg skal skabe, nogle gange er den akkompagneret af et glas whisky.” Lyt til Anna Lundes favoritter her.

Omgivelserne som medskaber af værkerne

Når det kommer til den kreative proces, så ønsker Anna Lunde ikke fra starten at have det fulde overblik over, hvordan det færdige værk skal se ud. Det kommer hen ad vejen. Tilfældighederne er med-dirigenter på værket. U-intenderede skygger, som kunne ligne noget andet kan dreje værket i en helt ny retning, som hun kan få en pludselig indskydelse til at forfølge. Det tilfører værket autencitet.

”Hvis jeg vidste, hvordan alt skulle se ud på forhånd, ville jeg miste gnisten og blot føle mig som en automatiseret producent i skabelsesprocessen, ” fortæller hun. ”Det er derimod humør, stemning og tidspunkt på dagen, der afspejler sig i de enkelte detaljer.”

Et stilmæssigt vendepunkt

I begyndelsen af Anna Lundes kunstkarriere malede hun abstrakte malerier og nød den voldsomhed og hastighed, stilen besad. Hun havde på det tidspunkt ikke roen og lysten til virkelig at gå i dybden med de mindste detaljer.

Skæbnen ville, at hun tog på kunstkursus i London, hvor hun blev “tvunget” til at arbejde i lang tid på samme maleri, hvilket var uden for hendes komfortzone. ”Min kunstmentor pointerede, at vi ikke blot skulle male de farver og linjer, som vi “så”, men derimod se på modellen og finde ud af, hvad vi brændte for at male ved lige præcis det portræt – og samtidig fornemme stemningen.”

Det resulterede i, at Anna Lundes stil pludselig tog en voldsom drejning.

”Maleriet af den flammende rødhårede kvinde med ferskenfarvet hud blev, som dagene gik og med min kunstmentors essentielle råd, omdannet til et portræt af en gammel skaldet kvinde med kolde hudtoner. Der fandt jeg mit udtryk.”

 

 

Inspiration fra eksistensfilosofien

Anna Lunde blev dybt fascineret af, hvad der var muligt at skabe med den figurative kunst. Selvom hastigheden er en helt anden, er vildskaben til at få øje på i hendes værker. For Anna Lunde er det en sindssygt krævende og givende proces, hvor hun bliver ved nat og dag, indtil skygger og farver er lige i øjet.

”Jeg modarbejder også maleriet i processen,” siger Anna Lunde ”For at være i flowet af en stemning vælger jeg ofte forskellige farver lys i atelieret, og selvom jeg ved, at f.eks. den grønne belysning gør min farveblanding helt “off”, fortsætter jeg alligevel.  Dagen efter i dagslys, kan jeg bruge nogle af de usædvanlige farveblandinger og andre males over. ”

Ud over at sætte sig i vekslende stemninger er Anna Lunde inspireret af filosofiske perspektiver og ideer, særligt inden for eksistentialismen.

”Friedrich Nietzsche udtrykte, at man må have kaos i sig for at føde en dansende stjerne og Albert Camus gjorde sig tanker om, at der er ingen sol uden skygge, og det er afgørende at kende natten. Det er fantastiske eksistentielle observationer, som efterlader spor i mine værker.”

Anna Lunde ser skønhed i det levendes livscyklus, som viser sig i storhed og forfald i hendes værker.  Hun er draget af rynker, former, sår, hårtab og alt, hvad der giver et menneske karakter. Det fejlfrie menneske er for Anna Lunde præcis lige så uinteressant som undersiden af en malerbøtte.

”Underspillet humor er et vigtigt element i mine værker. Det kan være små detaljer, farvesammensætninger eller andet.”

Melankoli og antromorfisme

Melankoli er også en stemning, som har en vigtig plads for Anna Lunde, og den viser sig ofte i form af en enkelthed og ro – enten i farver eller motiver.

 

”Det smukke ved den melankolske stemning er, at den tvinger beskueren ud af de trygge, komfortable tanker og retter fokus på en mere eksistentiel tankestrøm om, hvad der virkelig er vigtigt og uvigtigt i livet. Læg mærke til, at det oftest er, når man er mest presset af en livsomstændighed, at man har drivkraften til at foretage de nødvendige ændringer mod det, der passer bedre til en.”

 

Inspirationen henter Anna også i antropomorfismen, en måde at tænke på, hvor dyr tillægges menneskelige egenskaber og positioner. Eller det omvendte – en dyriskhed hos mennesker. Det er for Anna spændende at opsætte forskelle og ligheder mellem mennesker og dyr og den vej igennem få beskueren til at tage stilling til hierakier og magtstrukturer.

 

For at komme ind under huden på Anna Lundes kunst skal man vide, at hun søger det inderlige, det reflekterede og originale ved mennesket. Hun sætter en ære i at være u-normativ.

 

”Jeg er lige så fascineret af autencitet og livets mange kontraster, som jeg er u-fascineret af small talk og sollys i atelieret.”

Vi er helt vildt spændte på at kunne præsentere Anna Præcius Lunde på Art Nordic 2022. Det bliver en udstilling, man med rette kan have forventninger til, så kom forbi og få skubbet til din komfortzone: 

”Jeg skaber komplet nye værker, som er undervejs. Det bliver et helt nyt setup, men med samme penselsstrøg. Det bliver vanvittigt og intenst. Jeg glæder mig som en gal kunstner til at vise det frem,” siger hun før vi runder af.

 

Hvis du er interesseret i at lære mere om Annas kunst, kan du finde Annas kunstnerprofil nedenfor.

Ann Wiberg – Fra Haute couture til malerkunsten

“Kunsten behøver ingen ord eller forklaringer, det er som et verdenssprog som ingen kan tale, men som kun kan føles.”

Art Nordic Spotlight: Balthazar Mattar

“Jeg kredser klinisk omkring det ideologiske sprog, som et apolitisk svin, der svælger i fejringen af al den menneskelige intelligens.”

Munroe Martens Richter

”Når jeg arbejder, kan det nogle gange dreje sig om på et intuitivt eller følelsesmæssigt plan at forstå et spørgsmål, som er svært at formulere med ord.” Den nykårede Danmarksmester i portrætmaling er i rivende udvikling på Art Nordic.

Rita Howis

“Helt kort sagt, så er jeg på en mission for at bekæmpe klimaudmattelse, og kunsten er mit primære våben. Som ordsproget lyder, så siger et billede mere end tusind ord og vi har snakket om klimaforandringer alt for længe.”

Moonmade

“Jeg ønsker at lave noget, som kan få andre til at drømme. Noget som virkelig taler til dem. Jeg plejer at sige, at med drømme flyver jeg med benene på jorden. Jeg mener ikke, at man skal flygte fra virkeligheden, men når man tilføjer noget finurligt til virkeligheden. Så man ikke bare er godt gående, men flyvende. Jeg ser det som at drømme stort, men stadig bevare jordforbindelsen.”

Carla Kjærgaard

“Jeg er kunstner, fordi det at skabe kunst er noget af det mest værdifulde i mit liv. Kun når jeg skaber kunst, føler jeg mig fri til at udtrykke min indre verden uden skam. Her er jeg i min egen lille boble af accept og frihed og kan udtrykke lige præcis det, jeg vil. Jeg kan udtrykke vrede og frustration uden at skulle tænke på, om andre bliver frastødt, fornærmet eller overvældet af det.”

Julie Celina

”Det er vigtigt at forstå sit eget temperament for at kunne nyde sin proces. Hvis du, modsat mig, elsker hurtige resultater og store armbevægelser, så bør du ikke tvinge dig selv til at bruge mange timer med at skubbe malingen frem og tilbage med de små pensler.”

Maria Kleis

”Det starter som regel med, at jeg ser et menneske, og bliver rørt af den følelse, det giver mig.” Maria Kleis maler mennesker, rigtige mennesker: ”Det er som regel øjnene, som udstråler en følelse: glæde, vemodighed, sorg, lykke eller andet.”

X
X